sâmbătă, 26 mai 2012

BCR sancţionată de OPC pentru că a cesionat creanţele debitorilor, fără înştiinţarea acestora


scris de Cristina Parvu in Ziua de Cluj

BCR, amendată de Protecţia Consumatorilor

Banca Comercială Română a fost sancţionată luni de comisarii de la CJPC Cluj din cauza contractelor de credit ipotecar pe care le-a încheiat cu mai mulţi clujeni.- http://ziuadecj.ro/action/article?ID=40713

Comisarii de la Protecţia Consumatorilor Cluj au amendat sucursala Băncii Comerciale Române (BCR) Cluj în urma mai multor reclamaţii primite de la clujenii care şi-au luat credite ipotecare şi care au avut întârzieri la plata ratelor. Clienţii băncii sunt nemulţumiţi că BCR a cesionat contractele ipotecare unei alte societăţi, care i-a somat să îşi achite ratele înainte de termen, în caz contrar urmând să fie executaţi silit.

Necazurile clujeanului V.M. au început în luna decembrie a anului 2007 când şi-a luat un credit ipotecar în valoare de 31.000 de euro de la o agenţie din Mănăştur a BCR pentru a-şi cumpăra un apartament în comuna Floreşti. Pe la jumătatea anului 2009, după ce soţia lui şi-a pierdut locul de muncă, bărbatul nu a mai reuşit să plătească în totalitate ratele pentru creditul ipotecar de la BCR şi a acumulat datorii de aproximativ 2.000 de euro.

“La jumătatea anului 2009, rata a urcat de la 200 la 285 de euro. Plăteam în fiecare lună cât puteam. în noiembrie 2009 am achitat 600 de euro, dar eram dator 1.400 de euro. Le-am explicat celor de la bancă că nu am de unde să plătesc şi am cerut o reeşalonare”, a povestit V.M. în luna ianuarie a acestui an, clujeanul a aflat că banca a cesionat contractul ipotecar unei alte firme.

“Fără nici un avertisment prealabil, am primit o notificare de la BCR, prin care am fost anunţat că contractul meu de credit a fost cesionat către firma Suport Colect SRL. Două săptămâni am căutat persoana care se ocupă de dosarul meu şi am aflat că a fost trimis la o altă firmă, Coface SRL”, a explicat V.M.

Bărbatul, care între timp şi-a plătit restanţele şi era cu ratele la zi, a fost ameninţat că va rămâne fără casă. “Cei de la Coface mi-au zis că dacă nu îmi plătesc datoria mă excută silit. Mi-au zis că figurez ca fiind dator şi că trebuie să plătesc mai repede decât era prevăzut în contractul iniţial, care era pe 30 ani. Mi-au zis că dacă nu plătesc, să îmi vând casa”, a adăugat clientul.

în plus, acesta a aflat că nu mai există în baza de date a BCR, cu toate că plăteşte rate lunare către această entitate juridică. “Merg să plătesc ratele în fiecare lună, dar nu ştiu în momentul de faţă care e situaţia contractului meu”, a adăugat clujeanul.

Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Cluj a fost atenţionat de mai multe persoane aflate în aceeaşi situaţie. CJPC a amendat BCR. “Am aplicat o sancţiune de 30.000 de lei pentru clauze contractuale, la nivel de notificare. Această bancă are un mod original de a-şi cesiona creanţele. După 90 de zile de întârziere de plată a ratelor, contractele sunt cesionate unei societăţi cu răspundere limitată (SRL). Deşi oamenii mai au de plătit 20 de ani rate la credit, SRL-ul le spune că trebuie să plătească într-un an de zile, în caz contrar vor fi executaţi silit”, a declarat Mircea Radu, directorul CJPC. BCR are termen de o lună pentru a-şi revizui contractele.

“Le-am dat termen şi aşteptăm reacţia celor de la Bucureşti. Amenda s-a dat la punctul de lucru al băncii. Atât timp cât au punct de lucru legal, nu e o problemă să fie amendaţi. în ultimele trei luni, am primit în jur de 10 reclamaţii de la oameni cărora li se spunea că apartamentul nu mai este al lor, fără să primească o notificare”, a explicat Radu.

Pe de altă parte, BCR susţine că amenda este nefondată şi că o va contesta în instanţă. “Ne-a fost arătat procesul-verbal de contravenţie fără a ne fi prezentate chestiunile reclamate în prealabil. Chestiile reclamate sunt generalităţi, unele uşor ridicole. CJPC a reclamat de ce unităţile locale nu au semnat contracte cu societatea Suport Colect. Unităţile locale nu încheie contracte pentru că nu au entitate juridică. Inspectorii au invocat generalităţi care nu se susţin juridic. Vom contesta amenda CJPC aşa cum am făcut-o şi în alte ocazii când acuzaţiile nu s-au susţinut”, a declarat Ionuţ Stanimir, şef departament Comunicare Externă al BCR.

“Recuperatorii” BCR

Firma Suport Colect a fost înfiinţată în anul 2009 şi este membră a grupului BCR. în luna noiembrie a anului trecut banca a vândut către Suport Colect creanţe în valoare de peste 734 de milioane, conform publicaţiei. Firma Coface România a fost înfiinţată în 1996 şi e membră Coface Central Europe Holding cu sediul în Austria.

“în România, are o experienţă de peste 13 ani în domeniul managementului riscului de credit. începând cu aprilie 2007, Coface România furnizează şi serviciul asigurarea de credit comercial”, se arată pe siteul oficial al firmei.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu